Jump to content
Sign in to follow this  
Korijs

Tower Defense spēles

Recommended Posts

Vēlos nedaudz uzrakstīt pāris rindkopas par "Tower Defense" spēlēm, kur reizēm dažiem rodas jautājums "kas tad tur tāds īpašs?"

 

Kas tad īsti ir TOWER DEFENSE? Princips pavisam vienkāršs - ir galapunkts, piemēram, pils, ir sākumpunkts, kur uzrodas pretinieki, no kuriem ir jāaizsargā pils, izmantojot torņus. Pretinieku ceļš ir daudzveidīgs - tā var būt taisna taka vai vesels līkloču labirints.. galvenais ir nepieļaut šo ceļu pabeigt pretiniekiem, nonākot galapunktā. Kur rodas interesantais moments tajā visā? Tā tomēr ir stratēģiska žanra spēle - nepietiek ar to, ka uzceļam tornīti un misija pabeigta; ir jāparedz ceļa uzbūve, pretinieku tips, būvēto torņu tips, t.sk. to spēks, aizsardzības diametra diapazons, tāpat arī šaušanas ātrums. TD spēles ir dažādas - ir pavisam vienkāršas jeb parastas, ir arī daudz interesantākas, piemēram, torņu klašu daudzveidība, attīstīšanas iespējas, ienaidnieku klašu daudzveidība, papildus celtnes, piemēram, zelta ieguves mājas u.tml.

 

Kā pats sāku pievērsties TD spēlēm? Tas jau bija tālajos pamatskolas gados, kad vēl aktuāla jeb topā bija Warcraft 3: the frozen throne spēle ar entajiem spēļu režīmiem, t.sk. TD, kuram bija varens mapju klāsts daudzveidības ziņā, un pats labākais bija tas, ka WC3:TFT TD varēja spēlēt ar citiem tiešsaistē. Īpaši sirdij tuvs TD no WC3:TFT palicis ar to, ka mapes vienmēr bijušas daudzveidīgas - pretinieku tipi, ka standartā normālā TD spēlē var iedalīties kā vienkārši pretinieki, tie kuri ātri skrien, tāpat arī tancīgie, lidojošie u.c. mošķi. WC3:TFT arī torņu klāsts bija patīkams ar to, ka pēc TD principiem pretinieku uzbrukumi tiek sadalīti viļņos - t.i. pirmais vilnis, otrais, tiek veikta laika atskaite līdz katram vilnim, pēc kura vai arī to laika gaitā ir jāveic torņu u.tml. piebūves. WC3:TFT ziņā torņi bija jāpielāgo teju katram jaunajam vilnim - torņu tips atbilstoši pretinieku viļņa tipam, tāpat arī būtisks faktors ir torņu attīstīšanas līmeņu daudzveidība.. jāņem vērā arī tas, lai mums nebūtu, piemēram, liela rādiusa raķešu metēji 99%, kad 1% no torņiem paliek standarta automāts u.tml.

 

 

Protams, jāpiemin arī BLOONS TD, jo īpaši piektā daļa, kuru daudzi TD spēļu fani atzīst kā vienu no labākajām TD spēlēm, kāda jel kad ir bijusi u.tml, lai gan saturs varētu būt kuriozi mulsinošs, bet mēs taču zinām pamatideju TD spēlēm tagad, vai ne? Respektīvi saturiski spēle notiek starp pērtiķiem un baloniem - torņi šajā ziņā ir pērtiķi, toties uzbrucēji ir baloni. BLOONS TD 5 ir pozitīvas iezīmes, ka torņu klāsts ir plašs - ne tikai izvēlies vienu torņa klasi, bet konkrēto klasi vari attīstīt citos papildus maksimālās attīstības pakāpes virzienos. Piemēram, izvēloties pērtiķi ar bumerangu, kuram ir liels šaušanas diametra diapazons, viņu var attīstīt attiecībā uz izteikti lielu spēku vai ātrumu u.tml. Toties šajā spēlē baloni kā pretinieki neliks vilties - to daudzveidība ir vēl lielāka kā torņi kopumā. Jāņem vērā arī katra uzbrukuma viļņa saturs pretinieku ziņā - vienu momentu prasti baloni, nākamajā jau grūtāki, bet citā visi kopā - ej nu sazini kādus torņus būvēt tagad, ja visas klases vienuviet. Tāpat arī nereti TD spēlēs, kā arī BLOONS TD ir pieejamas papildus iespējas jeb papildus ieroči - dažādas lamatas, kuras neatkarīgi no torņiem ir izvietojamas uz pretinieku pārvietošanās ceļa, piemēram, indīga gāze, lai noindētu, darva pretinieku palēlināšanai, asmeņi pretinieku caurduršanai u.tml. Nereti pozitīvs aspekts TD spēlēs, t.sk. arī BLOONS TD ir tas, ka jebkuru pretinieku vilni var paātrināt - t.i., ja jūtami vilnis ir viegls vai lēns, tad to var paātrināt.

 

 

Laika gaitā uzzināju arī par tādu spēli kā FIELDRUNNERS, kura iepatikās, lai gan neteiktu, ka tai ir plaša saturiskā daudzveidība, bet tīkams TD standartiņš, spēlējama katrā ziņā! Šoreiz gan vizuāli nopietnāks saturs - ar automātiskajiem torņiem jāaizsargā bāze no armijas - kājniekiem, tankiem, lidmašīnām, vilcieniem u.tml. Jāteic, ka šajā spēlē ir ne vienmēr TD bieži sastopamā iezīme - pretinieku kustības ceļu ietekmējat Jūs! - t.i. katrs izvietotais tornis var veidot tādu kā labirintu jeb noteikt kustību trajektorijas, pa kurām pārvietosies pretinieki - tornis pie torņa, šoreiz mēs liksim pretiniekiem iet mūsu izvēlēto taku, bet galvenais lai pietiek resursi torņu izveidei un attīstīšanai, lai tas labirints ir arī lietderīgs, ne tikai skata pēc! Protams, šeit atkal ir BET - torņu labirints sauszemes pretiniekiem, toties lidmašīnas gan taisnā trajektorijā laižas pāri visiem torņu labirintiem.. nu neko, jāpielāgo kādi raķešu metēji pareizajās vietās, lai sauszemes aizsardzībai neiet secen kāds uzbrukuma vilnis. Un jā, TD spēlēs standartā ir konkrēts pieļaujamo zaudēto punktu skaits - t.i. cik pretiniekus mēs finišā drīkstam ielaist, nezaudējot konkrēto līmeni.

 

 

Patīkama TD spēle, kuru ne pārāk sen iegādājos steamā ir arī Zombie Wars: Invasion - protams, nosaukums jau pasaka tematiku - šajā ziņā pretinieki kā uzbrucēji ir dažādu klašu zombiji - prasti, ne tik prasti - kuri skrien ātrāk vai ir izteikti tancīgi, kad tik tiešām jāpārdomā rūpīgi konkrētu torņu tipa izvēli un izvietošanu, lai jau sākumā, piemēram, pasniegtu lielāko triecienu lielām masām, toties beigas būtu stabilai aizsardzībai. Arī šajā TD Zombie Wars spēlē ir papildus ieroči, ne tikai torņi, jo tik tiešām gadās situācijas, kad pretinieku vilnis ar saturisku daudzveidību nav vienkārši apturams, nepieciešams uzmest kādu raķeti u.tml. Jāpiebilst, ka papildus spējas atjaunojas ik pēc kāda laika, kad tās iepriekš ir izmantotas. Šajā spēlē interesanti ir arī tas, ka viena no papildus spējām ir, piemēram, kareivja izvietošana uz pretinieku ceļiem, tāpat arī pie finiša ir Jūsu varonis, ar kuru var pārvietoties pa visiem ceļiem, t.sk. veikt lielāka spēka uzbrukumu pretiniekiem jau laicīgi vai arī vienkārši nodrošināt veiksmīgas viļņa beigas stabilā aizsardzībā. Zombie Wars paredz arī to, ka par katru uzvarēto vilni iegūstami resursi, kurus pirms nākamās līmeņa spēles var izmantot, iegādājoties papildus torņu attīstības maksimāli pieejamos līmeņus.. ja nu nepietiek ar to, kas ir! Reizēm TD spēlēs gadās, ka nepieciešams ar steigu uzbrukuma gaitā mainīt izvietotos torņus - tā teikt pārdot un iegādāties citu - tas viss piederas pie stratēģijas šāda tipa spēlēs.

 

 

TD nav tikai prasta taciņa un vienkārši tornīši vai kopā parodējums tam visam ar kādiem nestandarta tēliem, piemēram, jau pieminētajiem pērtiķiem. Orcs Must Die arī ir TOWER DEFENSE tipa spēle, toties šoreiz Jūs kā galvenais tēls variet pārvietoties pa visiem ceļiem un izvietot lamatas uz grīdas, gar sienām, pie griestiem. Toties pretinieku viļņu saturā ir orku klases daudzveidība - gan lieli, gan mazi, gan tādi, kuri daudz neko nespēj nodarīt, gan tādi, kuriem pietiek ar pāris sitieniem, lai Jūsu aizsardzību likvidētu, tāpēc jāparedz šajā spēlē arī tas, kāda tipa lamatas tiks izvietotas - t.sk. arī to secība, piemēram, ja liekam uz zemes darvu lēnākai kustībai, tad uzreiz sienā varam iemontēt asmeņu metējos, kamēr pretinieki lēnām mēģina pārvietoties tālāk. Šajā spēlē interesantais moments nav tikai tas, ka Jūs paši skrienat pa mapi un izvietojat aizsardzību, bet arī galvenais tēls ir ar ieroci rokās - tā teikt skrien, liec lamatas un vēl izmet kādu lodi pret pretiniekiem. Piemēram, Orcs Must Die kā TD spēlē ir būtiska kustību karte - daudzās TD spēlēs nav tikai taisns ceļa posms no punkta A līdz punktam B, bet, piemēram, A.1, A.2, A.3 - un ja vēl šos visus A ceļus palaiž vienlaikus, tad ej nu sazin, kā aizsargāties no uzbrukuma, līdz ar ko ir neliela izmēra karte pretinieku kustību pārraudzīšanai.

 

 

Pavisam nesen jaunākais TD spēļu pirkums ir Royal Defense, par kuras iegādi šaubījos, jo izskatījās tāda pārāk prasta, lai gan nē, ir interesanti, ņemot vērā to, ka katrā līmenī no pretinieku viļņiem var iegūt dimantiņus, par kuriem pēc katra līmeņa vairākās pakāpēs attīsta torņu u.c. celtņu spējas, kā arī jo īpaši tas, ka pēc katra līmeņa torņi iegūst jaunu attīstības pakāpi, kura ir daudzveidīga ne tikai standarta spēju palielināšanā, bet arī saturiski un vizuāli, piemēram, no parasta raķešu metēja vēlāk iegūstam tālvadības raķešu metēju u.tml. Katrā ziņā šai spēlei pluss ir regulārie papildinājumi pēc katra uzvarētā līmeņa. Arī pretinieku daudzveidībai nav ne vainas - no prastiem uzbrucējiem, līdz pat grūti uzveicamiem milžiem, burvjiem, kuri iemidzina Jūsu torņus, kā arī dziedniekiem, kuri savu armiju dziedē pēc Jūsu raidītajām lodēm. Šajā spēlē papildinājums torņiem ir arī atsevišķas celtnes, piemēram, zelta ieguves mājas, pat reizēm, kad maģiskā kārtā līmenis sāk startēts bez naudas, pretinieki jau pusceļā, jāskaita sekundes līdz ieskaitīsies minimālā summa lētākajam tornim, kurš varbūt pat nespēs pieveikt vilni.. Tāpat arī pozitīva iezīme šajā spēlē ir tas, ka ir vairāki lielie līmeņi, kuros ir vēl vairāk mazo līmeņu - respektīvi būs ko paspēlēt, ne tikai viens līmenis garlaicīgā takā u.tml.

 

 

Ir, protams, vairākas TD spēles spēlētas, šie ir tikai pāris piemēri, nedaudz aprakstot spēli, papildus piebilstot par TD kopumā.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Papildināšu tēmu ar pāris torņa aizsardzības tipa spēlēm.

FORTIFIED - spēles pamatā ir iespēja izvēlēties vairākas varoņu kategorijas, kurām atbilstoši ir savādāki primārie un sekundārie ieroči aizsardzībai pret uzbrucēju vilņiem. Papildus iespējams pēc katra līmeņa iegādāties papildinājumus aizsardzībai - dažādus aizsargtorņus, lamatas u.tml. Kopumā spēlē notiek cīņa pret citplanētēšiem, kuri šajā spēlē ne tikai jānogalina neitrālā kustībā, bet no atsevišķiem atnācējiem arī jāizvairās, jo tie rada prettriecienu. Ar spēles varoņiem aizsardzības laikā iespējams pārvietoties.

IRON SEA DEFENDERS - spēles pamatā ir cīņa uz ūdens - klinšainā apvidū ir jau gatavas - atvēlētas vietas aizsargtorņu būvniecībai. Katram jaunam līmenim iespējams sagatavoties, iegādājoties jaunos pēc izieta līmeņa piešķirtus ieročus, kā arī gan spēles laikā, gan pēc līmeņu izspēles attīstīt jau savā īpašumā esošos aizsargtorņus labākai aizsardzībai. Atsevišķas atvēlētās aizsargtorņu vietas jāiegādājas spēles laikā atsevišķi, lai vispār uzsāktu būvniecību, ja jūtami pietrūkst torņiem vietas.

MINION MASTERS - varētu teikt, ka kategorijas ir vairākas - kāršu, torņu aizsardzības, pils kara tipa spēle, jo pamatā ir ne tikai jāsargā, bet arī jāuzbrūk. Katram spēlētājam ir iespēja izvēlēties savu galveno varoni, kurš atrodas uz "pils", un attiecīgi katram no tiem ir vairāku veidu spējas. Spēlētājam ir konkrēta skaita kāršu kava, kur katra kārts ir atšķirīga - uzbrukumam, aizsardzībai, spējām u.c. Spēles laukuma centrā atrodas tilts ar diviem ceļiem, kuri jākontrolē savā rīcībā pēc iespējas ilgāk, lai papildinātu galvenā varoņa spējas.

PLANTS VS ZOMBIES - ir klasiska torņu aizsardzības spēle, kuras pamatā ir dažādi augi kā aizsardzības torņi pret uzbrūkošo zombiju vilņiem. Pēc katra līmeņa tiek papildināts iespējamo aizsardzības torņu klāsts - gan uzbrūkošie, gan aizsargājošie. Uz jauna līmeņa sagatavošanos iespējams izvēlēties ierobežotu skaitu aizsardzības torņu. Papildus spēles laikā ir iespējams attīstīt aizsardzības torņu funkcionalitāti un uzbrukuma spēku, Rezultātā augi liedz zombijiem piekļūt caur dzīvojamo mauriņu līdz privātmājai pa dažādām uzbrūkošo vilņu līnijām.

SANCTUM - spēles pamatā ir iespēja izvēlēties galveno tēlu, kuru spējas un ieroču arsenāls katram atšķirās - piemēram, iespēja augstāk uzlēkt, iegūt vai nu jaudīgākus vai ātrākus ieročus, ar kuriem atvairīt uzbrucējos - dažādi gan uzbrūkošie, gan neitrālie mošķi, kuri dodās uz bāzē esošo centrālo kodolu. Šoreiz gan nekādu dzīvības punktu par ielaisto mošķi neņem nost, toties jāpiesargās no tā, lai kodols netiek iznīcināts. Pirms uzbrūkošajiem vilņiem ar izvēlēto galveno tēlu ir jāveic aizsargsienu būvniecība, lai izveidotu sarežģītāku kustības trajektorijas labirintu. Attiecīgi uz sienām iespējams papildus uzbūvēt aizsargtorņus. Spēlē pieejams arī tiešsaistes daudzspēlētāju režīms.

Apraksti ir vairāk kā nelielas un primitīvas spēļu anotācijas par torņu aizsardzības tipa spēlēm. Plašākam ieskatam jāizvērtē video saturs vai jāizmēģina konkrētās spēles. Protams, tiem, kuriem interesē šāda tipa spēles.

Edited by Korijs
  • Like 1
  • Upvote 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.